8-weekse mindfulness training

Wat is mindfulness?

Heb jij last van stress en een hoofd vol drukke gedachten? Voel je je wel eens gespannen, pieker je over werk of relaties of maak je je zorgen over de toekomst?

Mindfulness laat je op een “andere, nieuwe” manier kijken naar jezelf en de wereld. Je leert op een ontspannen manier omgaan met alle dingen die op je pad komen, of ze nu leuk of niet leuk zijn.

Door het trainen van de aandacht leer je meer bewust te zijn van je ervaringen en je reacties daarop, hierdoor kan stress verminderen. In plaats van piekeren over wat er in het verleden gebeurde of je zorgen maken over de toekomst, leer je goed om te gaan met de dingen die nu gebeuren. Door het oefenen in een milde, open houding zul je meer kunnen genieten van het leven.

Voor wie?

Deze praktische en krachtige stress reductie training leert je beter om te gaan met de lastige kanten van het leven. Stress kan allerlei oorzaken hebben, maar wordt versterkt door de manier waarop we met de dingen omgaan.

Zicht krijgen op wat voor jou stressvol is en hoe dit je beïnvloed is een belangrijke eerste stap. Je leert patronen doorzien en daardoor ontstaat er ruimte voor verandering.

Je leert bijvoorbeeld stoppen met constant doen en steng zijn voor jezelf wanneer je last hebt van als maar doorgaan en werkstress. Of je gaat inzien dat gezondheidsklachten stressvoller zijn als je er veel over piekert of je ertegen verzet. Wanneer je last hebt van sombere gedachten of depressie kan de training je helpen de aandacht meer op het nu te richten in plaats van je te laten meeslepen door negatieve denkpatronen.
Ben jij iemand die altijd voor anderen in de weer is maar zichzelf vergeet? De training helpt je jouw grenzen te voelen, waardoor je deze beter kunt aangeven en je veerkracht niet verloren gaat.

Mindfulness vervolgtraining
Aanmelden

Werkt het echt?

Het effect mindfulness is de afgelopen 25 jaar veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Resultaten laten zien dat het volgen van de mindfulness based stress reductie training de kwaliteit van leven verhoogt.

Deelnemers leren adequater omgaan met stress en kunnen zich beter ontspannen. Psychologische klachten zoals angst en depressie nemen significant af. Lichamelijke klachten verminderen en de weerstand verhoogt.
Lees meer over het onderzoek naar de effectiviteit van mindfulness. Klik hier

De trainer

Mijn naam is Ellen van Iersel, ik ben opgeleid door het Centrum voor Mindfulness Amsterdam en aangesloten bij de beroepsvereninging VMBN in de hoogste categorie. Hierdoor komen door mij gegeven trainingen in aanmerking voor vergoeding door zorgverzekering en werkgever. Wil je meer over mij lezen, klik dan hier.

Door de training kan ik makkelijker afstand nemen van stress en ik kan minder oordelend zijn. Ik ben me er nu van bewust dat ik erg streng voor mezelf ben bijvoorbeeld als ik me rot voel. Ik zie dit nu en kan dit daarom ook omdraaien en loslaten. Ik gebruik de kleine oefeningen zoals loslaten en de ademruimte regelmatig en dat geeft rust en ruimte.
Anne, 8-weekse mindfulness training

De training

Ik geef de erkende 8-weekse mindfulness based stress reductie training opgebouwd volgens het programma zoals dat is ontwikkeld door de grondlegger Jon Kabat-Zinn.

In de 8 bijeenkomsten van 2,5 uur doen we samen oefeningen om onze concentratie en aandacht te ontwikkelen. Vervolgens bespreken we onze ervaringen en volgt er een stukje theorie.

Onderdelen van de mindfulness training zijn:
Begeleide aandachts- en concentratie-oefeningen;
Bewegingsoefenigen;
Zitmeditatie;
Loopmeditatie;
Nabespreken van ervaringen waardoor je opmerkzaamheid en inzicht ontwikkelt.

Thuis oefenen
Mindfulness leer je door te ervaren, het thuis oefenen is een belangrijke component van de mindfulness training. De oefeningen worden eerst in de bijeenkomst gedaan en besproken, daarna oefen je thuis met behulp van cd of mp3. In het werkboek vind je verdere uitleg over de thema’s en de oefeningen. Je zult hier 35 minuten per dag aan besteden. Deze tijd kun je zien als tijd voor jezelf, tijd om “te zijn” in plaats van “te doen”.

Oefendag in de natuur
Tijdens de training vindt een oefendag plaats in de natuur. We gaan even weg uit de stad, om te genieten van rust en stilte in de natuur van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Op deze dag zullen we de beoefening van mindfulness verdiepen terwijl we ervaren hoe uniek het is om samen te zijn in stilte.

Kennismakingsgesprek
De training start altijd met een kennismakingsgesprek. In dit gesprek is ruimte voor: vragen en uitleg, uitspreken van motivatie/verwachtingen en het uitsluiten van belemmeringen voor deelname. Dit gesprek vindt plaat nadat ik je aanmelding heb ontvangen. Wil je graag al wat eerder contact, vraag dan nu een gratis skype gesprek aan waarin je al je vragen kunt stellen.

Voorproefje

Beluister gratis de krachtige mini-meditatie De ademruimte waarin je al een beetje kunt ervaren hoe mindfulness je kan helpen te stoppen met alsmaar doorrennen.
Klik hier

Praktisch

Kosten
De kosten voor de mindfulness training zijn €390,- incl btw voor particulieren, €585,- incl btw voor organisaties/bij betaling door werkgever. Kennismakingsgesprek, 8 bijeenkomsten van 2,5 uur, oefendag in de natuur, werkmap, cd’s of mp3 bestanden en indien gewenst een evaluatie gesprek.

Vergoeding
Een aantal zorgverzekeraars bieden een vergoeding voor de training vanuit de aanvullende verzekering in geval van stressgerelateerde klachten, burn-out of mantelzorg. Als trainer voldoe ik aan de eisen die gesteld worden, categorie 1 van de beroepsvereniging VMBN. Doe dus zeker navraag bij jouw verzekering.
Ook wordt de training steeds vaker betaald door de werkgever, bijvoorbeeld vanuit het persoonlijk ontwikkelingsbudget.

Aanmelden
Het is raadzaam om je tijdig aan te melden. Na ontvangst van de aanmelding neem ik contact met je op voor een kennismakingsgesprek. Pas daarna wordt je aanmelding definitief.

Is mindfulness ook iets voor jou?

Je hebt de informatie op de site gelezen, zou dit nou ook iets voor jou zijn? Stel al je vragen in een gratis skype-gesprek. Natuurlijk mag je mij ook bellen.
06-41148999

Start data

Noordwijk

Donderdagavond  6 april 2017
19.30u – 22.00u
6 april – 13 april – 20 april – 4 mei – 11 mei – 18 mei – 1 juni – 8 juni
Oefendag zondag 21 mei 10.00u – 15.00u

Locatie:
Yoga studio Yoga Puur
Hoogwakersbosstraat 12 (DPO-gebouw, 1e verdieping)
2202 SP Noordwijk

Leiden 

Dinsdagavond  16 mei 2017
19.30u – 22.00u
16 mei – 23 mei – 30 mei – 6 juni – 13 juni – 20 juni – 27 juni – 4 juli
Oefendag zondag 18 juni 10.00u – 15.00u

Locatie: Sijthoff
Doezastraat 1 B
2311GZ
Leiden

 Aanmelden

Zoek je een training in Leiden op de woensdagavond? Kijk dan eens bij het aanbod van mijn collega Eveline Brandt www.centrumvoormindfulnessleiden.nl

Mindfulness vervolgtraining